Carti · Litere Critica Literara

Cuvintele Puterii – Mioara Anton Bogdan Cretu Daniel Sandru coord

Volumul Cuvintele puterii. Literatura, intelectuali si ideologie in Romania comunista isi propune sa analizeze, dintr-o perspectiva interdisciplinara, modul in care spatiul intelectual romanesc a fost invadat, in perioada 1947-1989, de factorul ideologic, in conditiile instaurarii, dezvoltarii si consolidarii regimului totalitar comunist. Coordonatorii isi propun sa reuneasca, in paginile volumului, cel putin trei perspective de analiza.… Continue reading Cuvintele Puterii – Mioara Anton Bogdan Cretu Daniel Sandru coord

Carti · Litere Critica Literara

Poezia Barbiana. Ermetism Si Spiritualitate – Melania Daniela Badic

„Suflet mai degraba religios decat artistic, am vrut in versurile mele sa dau echivalentul unor stari absolute ale intelectului si viziunii: starea de geometrie si, deasupra ei, extasa. Melodioasele plangeri ale poefilor nu le-am prea infeles. si azi cred ca locul intai in cetate este al Preotului, celelalte, urmand, ale invatatului si Luptatorului. Dar, fara… Continue reading Poezia Barbiana. Ermetism Si Spiritualitate – Melania Daniela Badic

Carti · Litere Critica Literara

Un Uomo Universale Ion Biberi – Mihaela Albu

„Scriitor, traducator, comentator de arta, teoretician literar si eseist, Ion Biberi a reprezentat unul dintre punctele de viabilitate ale culturii romanesti de pana la 1989, marcand, simbolic, o etapa a culturii noastre, aceea cuprinsa intre 1945 si 1989. /…/ Mihaela Albu este autoare a celei dintai valorificari monografice a vietii si operei lui Ion Biberi.… Continue reading Un Uomo Universale Ion Biberi – Mihaela Albu

Carti · Litere Critica Literara

Mircea Eliade Si Contemporanii Sai – Mircea Handoca

Eseurile din volumul de fata, scrise in anul 2009 sunt, in majoritatea lor, inedite. Autorul a alaturat si doua texte scrise anterior: Mircea Eliade si Italia si Liviu Rebreanu. Intentia vadita a eliadistului Mircea Handoca este aceea de a prezenta receptarea scriitorului si savantului in Romania si in… restul lumii. Lucrarea cuprinde, dupa cum insusi… Continue reading Mircea Eliade Si Contemporanii Sai – Mircea Handoca

Carti · Litere Critica Literara

Lecturi Libere IntR-o Tara Ocupata – Gheorghe Mocuta

Cand m-am hotarat sa dau acest titlu volumului de cronici literare si recenzii, despre cartile scrise de autori contemporani, mi s-a parut potrivit, pentru contrastul dintre bucuria si pasiunea lecturilor mele si nepasarea tot mai evidenta a publicului fata de literatura. Primul sens al expresiei „tara ocupata" ma duce cu gandul la imaginarul si mentalitatile… Continue reading Lecturi Libere IntR-o Tara Ocupata – Gheorghe Mocuta

Carti · Litere Critica Literara

Dumitru Radu Popescu in labirintul mitologiei contemporane – Constantin Cublesan

Dumitru Radu Popescu propune un autentic sistem mitologic al actualitatii noastre labirintice (numeroase personaje traverseaza opera dintr-o carte in alta, dintr-un subiect in altul), o mitologie a decaderii morale, a macularii constiintelor sub semnul unui destin impus deasupra vointei lor, deasupra felului lor de a fi, de a gandi. De a se comporta. Este o… Continue reading Dumitru Radu Popescu in labirintul mitologiei contemporane – Constantin Cublesan

Carti · Litere Critica Literara

Dincolo De Usa Sau Despre Alegore Metafora Si Simbol In Teatrul Lui Matei Visniec – Cristina Bindiu

In 1987, cand cere azil politic in Franta, dramaturgul Matei Visniec il reduce la tacere pe poetul Matei Visniec, angajandu-se intr-o temerara aventura sub deviza Totul pentru teatru. Acest fapt pare atunci pentru unii o adevarata crima literara, in timp ce altii vorbesc de spirit donquijotesc. Timpul va demonstra contrariul, piesele sale de teatru impunandu-se… Continue reading Dincolo De Usa Sau Despre Alegore Metafora Si Simbol In Teatrul Lui Matei Visniec – Cristina Bindiu

Carti · Litere Critica Literara

Studii si reflectii. Literatura. Societate. Religie – Virgil Nemoianu

Se poate spune ca, alaturi de Alexandru Dutu, Virgil Nemoianu este cel care deschide traseul unei gandiri crestin-democrate in spatiul de la noi. Savantul propune o gramatica politica ce recupereaza capacitatea crestinismului de a da un sens al ordinii si libertatii comunitatii mundane. In mod programatic opusa directiei radicale de… Continue reading Studii si reflectii. Literatura. Societate. Religie – Virgil Nemoianu