Carti · Litere Critica Literara

Scriitorul si umbra sa – Vol. 1 – Antonio Patras

Din Cuprins: ◊ Prin altii spre sine. Voiajurile lui E. Lovinescu ◊ In cautarea formei perfecte. Un posibil model: melodrama ◊ Scenete si fantezii. Mici scrieri morale ◊ Romanul care ma citeste pe mine. Descoperirea unei metode Miza lucrarii de fata este sa evidentieze atat geneza ideilor critice, cat si procesul de modelare a figurii… Continue reading Scriitorul si umbra sa – Vol. 1 – Antonio Patras

Carti · Litere Critica Literara

Un secol intoxicat – Andrada Fatu-Tutoveanu

Din cuprins: ◊ O "chimie infernala". Opiaceele intre paradigma vrajitoriei si dezvoltarea toxicologiei moderne; ◊ Romantismul: intre paradisul si infernul opiaceelor. Nasterea si ascensiunea unui mit cultural; ◊ Opiu si Orient. Influenta canonului romantic asupra literaturii franceze coloniale (1860-1900); ◊ Apologia drogului in contextul poeziei moderne. O reinvestire estetica. Baudelaire si Paradisurile artificiale. Teoretizarea dandysmului;… Continue reading Un secol intoxicat – Andrada Fatu-Tutoveanu

Carti · Litere Critica Literara

Tudor Arghezi. Discursul polemic – Minodora Salcudean

Din cuprins: ◊ Orientari moderne in studiul polemicii literare; ◊ Exegeza publicisticii argheziane; ◊ Spiritul polemic arghezian; ◊ Discursul polemic intre explicit si implicit; ◊ Vocatii polemice paralele; ◊ Discursul polemic antiiorghist Cercetarea este focalizata in special pe gazetaria polemica a lui Tudor Arghezi si aduce in prim plan texte care au ca miza fundamentala… Continue reading Tudor Arghezi. Discursul polemic – Minodora Salcudean

Carti · Litere Critica Literara

Scriitorul si umbra sa – Vol. 2 – Antonio Patras

Din Cuprins: ◊ Memoria, istoria, uitarea. De la romanul vietii la romanul literaturii ◊ Arta de a (nu) scrie un roman ◊ Lecturi infidele ◊ Romanul eminescian. Un proiect abandonat ◊ Mitul eminescian. Reconfigurari polemice ◊ Erotism si creativitate. Legaturi primejdioase Studiul de fata demonstreaza ca E. Lovinescu si-a propus sa reinvie genul desuet al… Continue reading Scriitorul si umbra sa – Vol. 2 – Antonio Patras

Carti · Litere Critica Literara

Fantasticul In Literatura – George Badarau

Din cuprins: – Concepte de fantastic; – Formele istorice; – Teorii ale fantasticului; – Radacinile fantasticului romanesc; – Analiza textului. Fantasmele produc fantasmagorii un spectacol supranatural. In sfera fanteziei creatoare, teoretizata de G. B. Vico isi afla originea semantismul fantasticului. Doua atribute prefigureaza acest concept: caracterul arational prelogic (fantezia este cu atit mai robusta, cu… Continue reading Fantasticul In Literatura – George Badarau

Carti · Litere Critica Literara

Cuvintele Puterii – Mioara Anton Bogdan Cretu Daniel Sandru coord

Volumul Cuvintele puterii. Literatura, intelectuali si ideologie in Romania comunista isi propune sa analizeze, dintr-o perspectiva interdisciplinara, modul in care spatiul intelectual romanesc a fost invadat, in perioada 1947-1989, de factorul ideologic, in conditiile instaurarii, dezvoltarii si consolidarii regimului totalitar comunist. Coordonatorii isi propun sa reuneasca, in paginile volumului, cel putin trei perspective de analiza.… Continue reading Cuvintele Puterii – Mioara Anton Bogdan Cretu Daniel Sandru coord

Carti · Litere Critica Literara

Poezia Barbiana. Ermetism Si Spiritualitate – Melania Daniela Badic

„Suflet mai degraba religios decat artistic, am vrut in versurile mele sa dau echivalentul unor stari absolute ale intelectului si viziunii: starea de geometrie si, deasupra ei, extasa. Melodioasele plangeri ale poefilor nu le-am prea infeles. si azi cred ca locul intai in cetate este al Preotului, celelalte, urmand, ale invatatului si Luptatorului. Dar, fara… Continue reading Poezia Barbiana. Ermetism Si Spiritualitate – Melania Daniela Badic

Carti · Litere Critica Literara

Un Uomo Universale Ion Biberi – Mihaela Albu

„Scriitor, traducator, comentator de arta, teoretician literar si eseist, Ion Biberi a reprezentat unul dintre punctele de viabilitate ale culturii romanesti de pana la 1989, marcand, simbolic, o etapa a culturii noastre, aceea cuprinsa intre 1945 si 1989. /…/ Mihaela Albu este autoare a celei dintai valorificari monografice a vietii si operei lui Ion Biberi.… Continue reading Un Uomo Universale Ion Biberi – Mihaela Albu

Carti · Litere Critica Literara

Mircea Eliade Si Contemporanii Sai – Mircea Handoca

Eseurile din volumul de fata, scrise in anul 2009 sunt, in majoritatea lor, inedite. Autorul a alaturat si doua texte scrise anterior: Mircea Eliade si Italia si Liviu Rebreanu. Intentia vadita a eliadistului Mircea Handoca este aceea de a prezenta receptarea scriitorului si savantului in Romania si in… restul lumii. Lucrarea cuprinde, dupa cum insusi… Continue reading Mircea Eliade Si Contemporanii Sai – Mircea Handoca